Friday, February 13, 2009

Tips: Mohon Perjawatan Kerajaan

hmm..hmm..hari ni terasa nak menulis sket tips ni..memandangkan atashi telah juling melihat permohonan untuk perjawatan di tempat atashi..

[tarikh permohonan dah tutup ye..harap maaf]..i came up with this tips..dan lagi satu..tips ini adalah ditulis berdasarkan pengalaman atashi..[memanglah baru setahun jagung..but..sharing is caring kan..?]:

blogger-emoticon.blogspot.com

Mengisi Borang Permohonan
1. Sila isi semua ruang yang ditandakan *
2. Tulisan..pleasee..make it literable..hire someone else to write for you if you have to.
3. Nyatakan kemahiran anda sekiranya terdapat ruangan tersebut dalam borang permohonan itu.

Salinan sijil-sijil yang perlu dilampirkan
1. Kad Pengenalan
2. Sijil Lahir
3. Ijazah/Diploma/Sijil
4. Transkrip/Keputusan Peperiksaan sepanjang pengajian - mungkin tidak di minta oleh Jabatan berkenaan..tetapi pada atashi..it helps if you provide the transcript..lagi-lagi if you are applying for jobs with specialization seperti Engineer, IT..you can find the job description here. Click on kelulusan, then click on nama jawatan tu.
5. Sijil-sijil persekolahan - termasuk sijil keputusan SPM, PMR Sijil Berhenti Sekolah..Menengah dan Rendah..
6. Sijil-sijil lain - kemukakanlah sijil-sijil yang menunjukkan kredibiliti anata-tachi, sijil jadi pengarah kelab ke..timbalan pengarah..ketua bahagian..dan kemukakan sijil-sijil dari zaman universiti dan turun ke sekolah menengah/rendah..

berkenaan sijil lain-lain tu..nak kemukakan sijil..biarla bertempat mengikut perjawatan yang dipohon..contoh..anata apply untuk penolong pegawai teknologi maklumat..tak perlula hantar sijil penyertaan marathon..kejadahnye orang tu nak tahu anata masuk maraton?? itulah yang atashi maksudkan "biarlah bertempat"..kalau sekadar nak hantar sijil banyak-banyak nak menyatakan anata masuk macam-macam..that is just waste of time bagi orang yang buat tapisan permohonan dan waste of paper dan duit fotostat di pihak anata-tachi..[cintailah alam sekitar..fikir dulu sebelum buang]

blogger-emoticon.blogspot.com

Menghadiri temuduga
1. Wear accordingly..in this case..kije kerajaan..pakai baju kebangsaan - baju kurung/kebaya bagi perempuan dan pakaian pejabat bagi lelaki - preferably kemeja lengan panjang with tie or lounge suit..first impression is important.
2. Bring along - a resume, salinan asal sijil-sijil yang telah dikemukakan di atas - tip dari atashi : letakkan semua natang tu dalam clear folder supaya senang interviewer tu flip through your documents sambil menyoal anata-tachi..ni satu hal pulak dia nak dok tanya..pastu nak susun balik documents yang die duk belek-belek tadi..
3. Kije kerajaan ni..kena aware sket pasal isu-isu terkini dalam dan luar negara..so make sure a week before the interview - watch the news..read the news.. - satu lagi. lengkapkan diri dengan pengetahuan mengenai icon-icon dalan perkhidmatan awam..seperti Tan Sri KSN..Menteri-menteri kabinet..especially menteri yang berkaitan dengan perjawatan yang anta-tachi pohon..contohnye..untuk Teknologi Maklumat - Menteri Sains Teknologi dan Inovasi..siapa?

hehe..so itula sket-sket yang atashi nak share berkaitan pengalaman atashi..diharap dapatla di manfaatkan oleh anata-tachi..

o yea..kalao ade yang nak gi interview tak lama lagi ni..atashi ucapkan..err..
ganbatte kudasai~
blogger-emoticon.blogspot.com

1 comment:

Ben Youssef said...

info yang sangat berguna :)
boleh buat bekal masa temuduga nanti.
thanx