Sunday, November 23, 2008

sambal ikan bilis nisya-chan~

huhuhu..
kejadian ni berlaku di dalam bulan Ramadhan yang lalu..
ni sambal ikan bilis yang atashi suke..
untuk buat makan sahur..lauk ni je pun tak per..
bahan-bahan nye sonang yo..
tapi mind ye..gambar2 ni agak gelap sket..sebab dapur tu memang kurang pencahayaan di kala malam bulan tak mengambang..

bahan utama..mestila ikan bilis..


pastu cabai burung..bahasa standardnye..cili api lah..


diikuti ngan bawang putih...

dan seterusnya sedikit minyak untuk menggoreng dan menumis..sesedikit mungkin ya..kurangkan minyak dalam pemakanan...huhuhu

so..first skali..basuh sket ikan bilis tu..toskan..dan goreng sampai rangup...


sambil menggoreng tu..bolehla tumbuh bawang putih ngan cabai burung tadi..hmm..atashi xde sukatan yang spesifik..sumenye mengikut sesedap rasa hati je nak letak byk mana..


petua orang-orang tua..
kalo tanak cabai tu merecik sana sini..letak garam masa menumbuk..
kalo nasib x baik jugak..cabai tu masuk mata jugak..
basuh mata yang kena cabai tu dengan air basuhan ibu jari kaki berlawanan..
contoh kalo mata kiri - ibu jari kaki kanan..vice versa..
bunyik macam merepek kan..
but weirdly..it works..serius atashi tak tipu..sebab atashi pnah buat sendiri..
petua ni oka-chan yang bagi..

okeh..agak-agak dah garing ikan bilis tadi..angkat..letak atas surat khabar..kasi buang itu minyak kat ikan bilis tu..guna balance minyak yang ada dlm kuali..kalo perlu tambah sikit je..anggaran untuk masak ni hari tu..atashi guna dalam 1-2 sudu besar minyak masak...

tumis bawang putih ngan cabai yang dah di tumbuk tadi..masa ni memang atashi tak amik gambar..sebab peperangan sangat sengit..tamau cabai tu hangus nanti..

lepas bahan tumis tu dah masak..yang ni agak sendiri la..tengok cabai tu dah layu..masukkan ikan bilis tadi..dan gaul-gaulkan..kalo ikut atashi..minyak dah memang takde sgt masa ni..kering je..ngam-ngam je utk bagi masak cabai tu..

masa duk gaul-gaul tu..dah boleh matikan api..bila dah sebati..letak balik atas surat khabar..kasi kurang sket minyak yang lebih-lebih tu..



dah sejuk..bolehla letak dalam bekas..sesuai dimakan dengan nasik begitu sahaja..kalo atashi laa...huhuhu

enjoy~

6 comments:

fazimie said...

Biar betul?? basuh mata pakai air basuhan kaki? huhu kaki nk kene cuci dulu ke tak?

nisya-chan said...

cuci laa kalo rasa was-was..hahaha

-izan- said...

adoi..dasat gak petua tu. air basuhan ibu jari kaki..huhuhu.nnti blh try klau kejadian berlaku. ;))

nisya-chan said...

hehehe..mintak-mintak tak berlaku la..sakit woo..rasa mcm nak keluarkan je bijik mata tu nak rendam dalam air..

Signorina Syima said...

nak sejat minyak letak atas old newspaper... tapi tak bahaya ke? sebab tulisan atas paper tu kan ada bahan kimia?? heheheh curious ni.. kalau tak de pape lepas ni jimat duit lah dari beli tisu paper.

nisya-chan said...

erk..rasenye dah bertahun-tahun duk sejat minyak guna paper..tapi bahan-bahan goreng keringla..mcm keropok ngan ikan bilis tu okla..tp kalo ikan ayam n lelain guna tissue la..huhu