Monday, July 21, 2008

Home Alone - Part II

As usual..Mondays are not actually my day..still..so in love with my bed..tetapi nature call telah memaksa diriku untuk meninggalkannya..sedang asyik melayan perasaan..kedengaran tepon umah berbunyi x benti2..aku tahu itu adalah parents aku..[lagipun aku tgh wat bisness maa..ikh..ingat aku dak kecik ke x reti bangun pagi2..]..sebaik saje aku pulang ke bilik..henset aku pulak berbunyik..aku angkat je..kedengaran di hujung sana..suara abah.."BANGUN!!!"..dengan penuh emo nye aku menjawab.."orang tgh ***** la tadiii...eee..igt orang dak kecik ke x reti bangun pagi2.."..abah gelak2..pastu letak tepon..huhh..sungguh annoying..[sbnarnye aku rasa mmg aku bahan eksperimen la di kalangan adik beradik aku nih..mana yang akan menghasilkan result yang baik..akan di'apply'kan pd adik2 aku..x aciii!!..selama ni aku duk kolumpo sorang2..ok je???]

n memang..aku sangatla suke men'dawdle' pepagi nih..i realized i left my facial inside my car..psl konon nak gi swimming the day before..nak make up malas..[snarnye dah lmbt..pastu toner ngan moisturizer pun tinggal dlm kete..n yes..they are still in the car..i'm going to get them..brb..okay i'm back..huhuh]..pas pakai tudung..collect my stuff..then turun..nk gi kije nihh..

smpi je opis..jam punch card pun berbunyi..menandakan aku dah lambat seminit..[hehe..]..1st thing 1st..on pc..check email..namun firefox ku bisu tiada jawapan..adekah VPN server wat hal?? lalu bergegas ke bilik server..tukar aircond dulu [aircond switch alternator ntah tahun bila diorg nak siapkan..] dan cuba menkaji aktiviti server tu..hmm..kaku..dan terpandang ke arah modem..ah..lampu DSL blinking..hmm hmmm..try check ngan tepon..sunyi......lalu aku pun cuba membuat panggilan ke Telekom..namun lepas mencuba 4 line tetapi tidak membuahkan hasil..baru teringat nk tanya cik operator tu.."dilla..boleh call luar dak??" "x bolehla cik anis.." rupenye satu opis terputus connection haritu..demmit..jam sudah menunjukkan 8.35 pagi..aku pun menyelongkar business card mencari contact Telekom..malangnyer setiap panggilan [yang dibuat dgn henset sendirik!] tidak membuahkan hasil..diorg ni x start kije lagi ke per?? call no henset pun x angkat..hampeh sungguh..stiap 10 minit aku try call..[aku pun ade kije lain k..] akhirnye kul 9.15 barula ade salah sorang yang angkat.."puan..MDKB xleh call out nii..." "sume line ke??" "iyer..sume line..interkom je yang jalan nih.." "ok..nanti sy report.."...15 mins pastu Telekom call balik.."ni cik anis MDKB ker?? tadi ade buat report xleh call out kan?" "iyer" "sume line ke xleh call out??" "iyer" [dah boring snarnye mengulang benda yang sama..] "ok..nnti kami cek.."..dan bermulalah penantian..

kebetulan Jabatan Lesen [tempat melepak feveret aku..sbb diorg rajin makan2..haha] ader kenduri doa selamat hari ni..setelah menyelesaikan ape yang patut..aku pun berangkat bersama penghuni Khidmat Bandar tu ke Lesen..tapi dah terlepas bacaan doanyer..hmm..xper..makanan sedia menunggu..aku memulakan ritual makan dengan kuih muih..diikuti dengan roti jala..pastu nasi goreng..pastu bihun goreng..baru je nak mkn bihun nih..kak Lin ajak teman SU makan pulak..SU nampak je muka aku..terus tanya pasal website yang dah kene hack tuh..[adoi..kadang2 aku geram btol kat mampu nih..takat die hack kat page title pun nak kene hntar report smpi 2-3 muka..]..mampu dah hntr surat mintak response..haha..[sangat bengang ok..]..aku malas nk maintain sgt yang itu pasal ader new website coming up under federal nyer project nex month..mcm no point je aku nak pening2kan kepala nak susah payah install update joomla yang mmg aku x reti bangat ituuu..php register globals sume aku dah off..username ngan password pun aku dah bagi kat mampu tuh..adoii....senang citer..xyah pikir..aku mempermisikan diri dari SU sbb pegawai lelaki yang lain sume dah ada kat situ..so x kuasa nak duk situ..dan menyambung makan bihun tadi..kemudian diikuti dengan tembikai..pastu air teh 'o'..

oleh kerana aku tersangatla xder mood sbb xde internet..yang orang Telekom ni pulak x reti2 nak report ape situasinyer..at least kalo ade report bole gak nak estimate downtime baper lama..melihatkan keserabutan yang jelas di wajahku itu..kak Lin pun mengajak aku join diorg mkn lagi skali..[kak Lin ni bos Lesen..].."dahla anis..awak x payahla balik bilik..serabut je nanti..meh makan ngan kitorg.." racun baek nyer..haha..tanpa berlengah aku pun join makan lagi..dan berborak2 tentang cara nak memuaskan hati peniaga-peniaga durian yang nak meniaga kat tmn orkid tu..sblm ni dah byk raid durian nihh..opis bau durian je..[walopun almost everyday ada durian rampasan hari tu..xnak aku amik..takut x halal..huhu]..jam menunjukkan kul 11..masih xder berita dari Telekom..aku try call puan tadi..die ckp work in progress..tu jer..situasi sebenar xtau..aii..lalu aku pun kembali ke bilik..pening pasal nak UAT ePBT pulak esok nihh..duk buat skedul jap..pusing sana..pusing sini..dah siap..kuarkan memo..isi borang pesanan makanan..suh SU sain..kemudiannyer meminta pertolongan pada sorg budak praktikal pentadbiran tuh tolong edarkan memo tu n hntr balik fail pd aku..[sgt letih menjadi bos, kerani dan juga kuli]..akhirnya aku juga berhasil menghubungi orang Telekom..yang akhirnye memaklumkan bahawa trunk cable line opis baru aku putus..dan x dpt dipastikan smpi bila kitorg akan terputus bekalan hubungan..

kul 4.00..akhirnye dah ader tenet [dan jugak tepon]..check mail kejap..xder yang menarik..waktu seterusnya dihabiskan dengan mendapatkan perkakasan yang direquest oleh orang GW seperti bilik kuarantin dan sebagainyer..mengconfirmkan makanan yang akan diorder esok..n mengemas bilik server..pastu menyediakan dokumen2 yang perlu..sedar2 dah kul 4.45..eekk..ader 4 dokumen lagi aku x siap..pastu aku kne balik awal snarnye..[kene siram pokok bunge..]..last2 kije aku siap kul 6.30 jugak..on the way balik..my mom dah call dah..nk suh siram bunga la tuh..adeii..smpi umah dah kul 7..aku dengan ayu berkebaya terus menyiram pokok2..n last skali bagi ikan2 dlm kolam tu makan..ciannn..lapar betul nmpknyer..

masuk umah..dah maghrib..plan nak basuh kain..gi bilik parents aku..termenung dulu kat mesin basuh tu..camner nak operate masin nih?? [haha..nmpk sgt selama ni my mom yang basuhkan..]..tekan sana..tekan sini..agak2 ok..aku pun gi mandi dan memulakan aktiviti blogging..haha..x nyempat2..oo ye..my dinner? donut Big Apple smlm..nyum nyum..

No comments: