Thursday, August 20, 2009

Kisah Rumput dan Sayang

Since blog ni dah lama tak update..ala-ala usang gitu..wahaha..kasi fresh sket..tapi takla fresh sangat..

Hari ni atashi berminat nak share dengan anata-tachi pasal kisah ni..it was from my old blog..for me..citer ni sangat relevan dengan cinta dan kasih sayang..

dan jugak didedikasikan kepada orang yang merimaskan atashi..trimas bebanyak..sila amek iktibar citer ni ye...

blogger-emoticon.blogspot.com

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput disitu dan sambil memandang rumput didepan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang beradadi depan kamu tersebut dan selepas itubawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan diatas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik.Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depans ambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya takjumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada didepan kita sebaik-baiknya. Janganlahkita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

blogger-emoticon.blogspot.com

SO..ade pape bantahan??

Objection overruled! haha..
snarnye dah ngantuk..

oyasumi minna~

blogger-emoticon.blogspot.com

4 comments:

Zaimun Erin Yahyah said...

huhuhu.... sgt mendalam maksud citer ini wahai cik NIsya. Tapi ada byk kebenaran... ;)

Baby said...

uishh..dalam maksudnya..ada makna tersirat ke?

Hobby Mummy said...

nisya ....akak setuju ngan cakap cikgu tu...dulu lecturer akak pun ada citer kat akak pasal nie.

Abg Talib ialah rumput cantik yg pertama akak jumpa.hihihi...

nisya-chan said...

mun: betul..betul..betul!

baby: xdelah tersirat sgt baby..dah tersurat tu..huhuhu..

k.bot: saye dah buang 2 rumput..skrg ni ade rumput no 3..nak petik ke tak??